Google o nás vie všeličo. Vie, čo vyhľadávame, s kým si mailujeme, aké videá sledujeme, kde sa momentálne nachádzame, či kam cestujeme. A vie toho ešte omnoho viac. Táto strata súkromia je ale daňou, ktorú je väčšina z nás ochotná zaplatiť za prístup ku všetkým tým bezplatným a šikovným službám, ktorými nám uľahčuje každodenný život.

No dobre, ale čo všetky tie otravné reklamy? Denne sa stretávame s masívnym odporom užívateľov, ktorí internetovú reklamu zatracujú. Skúste si ju ale porovnať napríklad s billboardami, či telkou. Tu na vás každú chvíľu vybehne reklama na prací prášok, ktorý vyčistí všetko okrem vašej peňaženky, či lepidlo, ktoré vám zubnú protézu prilepí lepšie ako chemoprén. Skrátka veci, ktoré vás často absolútne nezaujímajú. Internetová reklama má ale tú výhodu, že má potenciál byť cielená. To znamená, že inzerenti vám (v ideálnom prípade) servírujú reklamu na produkty a služby, o ktoré by ste mohli mať potenciálny záujem.

Navyše do kariet internetovej reklamy (teda aspoň tej googlovskej) hrá to, že vy sami môžete do istej miery ovplyvniť, aká reklama sa Vám bude zobrazovať. Google Vám totiž okrem demografických údajov (ktoré čerpá z vášho všeobecného Google konta) priradil aj určité záujmy na základe správania vašich cookies. A najlepšie na tom celom je to, že vy sami si tieto záujmy môžete upraviť a priamo tak ovplyvniť typ reklamy, ktorá vás bude bombardovať. Personalizované zobrazovanie reklám si môžete nastaviť na adrese google.sk/ads/preferences vyklikaním tých záujmov, ktoré vás vystihujú najlepšie.

navod

Okrem toho tu nájdete aj reklamy servované prostredníctvom platformy Google, ktoré ste v minulosti kliknutím na krížik v pravom hornom rohu zvolili za irelevantné, nevhodné, či opakujúce sa.

navod2

Nižšie si taktiež môžete úplne deaktivovať reklamy v službe Google založené na záujmoch. Túto možnosť ale zakliknúť neodporúčame, nakoľko Google si vás nájde aj tak, a to na základe iných možnostiach cielenia, ktoré svojim inzerentom ponúka.

Nečakajte ale od tejto konfigurácie záujmov žiadne zázraky. Stále je to len kvapka v oceáne necielených reklám, ktoré si vás na internetoch nájdu. Prečo si ale tú kvapku aspoň trochu neosladiť, pokiaľ sa to dá.

 

Patrik Sabo, Mindshare Slovakia

O autorovi

Patrik Sabo

Patrik u nás v Mindshare viedol digitálne oddelenie a tiež pôsobí ako DIMAQ certifikovaný tréner. Marketing a mediálny svet ho zaujali už počas štúdii na Fakulte manažmentu Univerzity Komenského a venuje sa im dodnes. Je športovec srdcom aj dušou a bez fyzickej aktivity by pravdepodobne neprežil ani tri dni. Svet berie z veselšej stránky a nechá sa nahovoriť na každú srandu.