Tim Cook tento fakt oznámil na technologickej konferencii WSDJ, organizovanej ekonomickým titulom Wall Street Journal. Číslo sa objavuje na verejnosti približne mesiac po tom, ako vypršalo trojmesačné skúšobné obdobie prvým používateľom novej hudobnej streamovacej služby. Na ukončenie skúšobnej doby čaká ďalších 8,5 milióna užívateľov, takže z pohľadu podielu platiacich hudobných fanúšikov na celkovom počte užívateľoch služby je to optimistické číslo, ktoré môže Spotify so svojimi približne 20-miliónmi platiacich užívateľov (z celkového počtu 75 miliónov) len ticho závidieť.
Viac ako Spotify môžu zazerať ostatné, oveľa staršie streamovacie služby, ako je už v titulku spomínaný Deezer, Pandora alebo Rhapsody. Hi-Fi služba Tidal, ktorú s veľkou slávou pred pár mesiacmi znovuuviedol Jay-z a ďalší jeho hviezdni kolegovia, pozerá ostatným službám zďaleka na päty, čo vzhľadom k jej cieleniu na premium segment (kvalita a cena) nie je prekvapenie. Viac detailov k aktuálnemu top rebríčku streamovacích služieb v grafe od Business insideru. Odhadovaných 41 miliónov ľudí ochotných platiť za streamovanú hudbu je rozdelených nasledovne.
Ak urobíme jednoduchý prepočet so základnou cenou Apple Music (9,99 USD za mesiac a odignorujeme vyššiu cenu za rodinný balík (14,99 USD), tak sa dostaneme na sumu 65 miliónov USD za mesiac alebo 390 miliónov USD za 6 mesiacov, čo je naozaj blízko polročným príjmom, ktoré podľa poslednej správy RIAA vykázali predplatené streamovacie služby (primárne Spotify), za prvý polrok 2015 dokopy – 478 mil. USD. Treba dodať, že do týchto príjmov musíme zarátať aj príjmy z reklamy za free-to-air (freemium) verzie streamovacích služieb (opäť primárne Spotify alebo Deezer).
Teraz už len zostáva počkať, či Apple Music, ktorá nebola v správe za prvý polrok z logických dôvodov zahrnutá, získala predplatiteľov na úkor už zavedených služieb alebo dokázala prilákať nových. Bude zaujímavé sledovať hlavne pomyselný súboj medzi Apple a Spotify. Podľa štatistík výskumnej spoločnosti GWI, 26 % užívateľov iTunes používa Spotify, takže potenciálne radi využijú možnosť streamovať hudbu bez toho, aby museli opustiť prostredie Apple, aj keď, samozrejme, budú musieť za streamovanie prostredníctvom Apple Music po troch mesiacoch skúšobnej doby platiť. To v prípade freemium Spotify modelu nemusia. Podľa GWI zároveň až 50 % užívateľov Spotify používa iTunes. To je výrazný podiel, ktorý môže pozíciou Spotify intenzívne otriasť. Aby to nebolo málo, z rovnakého zdroja je ešte jedno číslo – 22 % užívateľov iTunes potvrdilo, že za posledný mesiac zaplatilo za streamovanie hudby. Ak si zoberieme globálny počet užívateľov iTunes (posledné oficiálne číslo, ktoré som našiel bolo 800 miliónov z apríla 2014), tak viacerými zdrojmi citovaný cieľ 75 miliónov platiacich užívateľov Apple Music nemusí byť nakoniec až taký márny.
Tá istá správa RIAA uvádza niekoľko zaujímavých čísel z amerického trhu, ktoré napovedajú, že streamovacie služby môžu byť záchrannou brzdou pre hudobný priemysel. Okrem zásadného medziročného rastu predaja vinylov, ktorý v príjmoch prekročil príjmy z tzv. free-to-air streamovacích služieb (čiže neplatené Spotify s reklamou), je vidno zaujímavý trend v predaji digitálnych singlov, ktoré dostávajú najviac zabrať práve vďaka streamovacím službám – zatiaľ čo predaj digitálnych downloadov albumov rastie o 4 % (v hodnote) alebo 5 % v kusoch, predaj digitálnych singlov naopak klesá, a to výrazne (-9 % v hodnote a -12 % v kusoch). Keby vás zaujímalo, ako to s hudobným biznisom za veľkou mlákou vyzerá, pozrite si graf dolu alebo celú správu RIAA.
A mimochodom, na WSJD Tim Cook vraj vydal asi najvýraznejší signál, že Apple zaujíma automobilový priemysel. Aj keď posledný Apple Event bol v tomto smere sklamaním, možno sa predsa len skôr alebo neskôr iCar-u dočkáme.
Richard Kopunik, Mindshare Slovakia
Zdroje: www.businessinsider.com, www.ft.com, www.telegraph.co.uk