V dnešnom blogu sa budeme venovať najpopulárnejším skratkám, s ktorými sa každý marketér stretol pri práci s programmaticom. Ak s ním len začínate a radi by ste sa o ňom dozvedeli viac, odporúčam začať týmto článkom, ktorý vás prevedie základmi.
Je oveľa jednoduchšie urobiť správne, strategické rozhodnutia v otázkach o programmaticu, keď rozumieme všetkým skratkám, ktoré využívajú buď marketéri alebo samotné programatické riešenia.
DSP, SSP, čo to znamená a aký je medzi nimi rozdiel? Na túto a ďalšie otázky si odpovieme v tejto sérii blogov o skratkách v programmaticu.
DSP alebo Demand-Side Platform sa využíva na nákup digitálneho priestoru inzerentami (agentúrami, reklamnými sieťami). DSP využívajú nákupcovia digitálnych reklám prostredníctvom automatizovanej aukcie na to, aby oslovili svoje cieľové publikum za čo najvýhodnejšiu a najefektívnejšiu cenu. Vďaka DSP majú inzerenti prístup k veľkému množstvu mediálneho priestoru, ktoré ponúkajú vydavatelia.
Výhodou DSP je, že umožňuje inzerentom zamerať sa na vopred stanovené KPIs, optimalizovať a automatizovať procesy inzercie a sledovať výkonnosť reklám na jednom mieste.
V porovnaní s tradičným nákupom mediálneho priestoru, DSP nevyžaduje žiadny zásah na vyjednanie ceny za impresiu s vydavateľom, všetko sa deje automaticky.
Populárne DSP platformy: AppNexus, Google DoubleClick Bid Manager, The Trade Desk, a ďalšie.
SSP alebo Supply-Side Platform je technológia, ktorá umožňuje vydavateľom (častejšie sa stretnete s anglickým ekvivalentom – publishers) ponúkať mediálny priestor na ich web stránkach. Ako aj v prípade DSP, predaj mediálneho priestoru prebieha automaticky, čo prináša vydavateľom výhody ako negociácia cien a nastavenia podmienok predaja.
Taktiež veľkou výhodou pre vydavateľov je aj to, že si dokážu efektívne manažovať reklamný priestor na webe vďaka nastaveniu minimálnej ponuky (minimum bid) za impresiu, čím si vedia optimalizovať, za akú cenu sa ich priestor predáva.
Populárne SSP platformy: OpenX, Google DoubleClick for publishers, Rubicon a ďalšie.
Ad Exchange môžeme považovať za digitálny trh reklám, ktorý umožňuje inzerentom a vydavateľom nakupovať a predávať digitálny reklamný priestor prostredníctvom aukcií v reálnom čase. Z tejto technológie profitujú obidve strany, inzerenti aj vydavatelia. Vydavatelia dokážu vďaka Ad Exchangeu sprístupniť svoj reklamný priestor väčšiemu množstvu záujemcov, a na druhej strane, inzerenti majú väčšiu škálu možnosti nákupu rôznej reklamy na rôznych weboch. Ďalšou výhodou pre vydavateľov je aj to, že vďaka SSP sa môžu napojiť na rôzne Ad Exchage siete a predávať svoj priestor efektívnejšie.
Populárne Ad Exchange platformy: Google DoubleClick Ad Exchange, Rubicon, PubMatic, OpenX a ďalšie.
Programmatic je veľmi komplexná téma a je veľmi jednoduché sa v nej stratiť. Lepšie pochopiť celý ekosystém programmaticu a prepojenie sa navzájom rôznych systémov vám pomôže obrázok z dielne IAB:
V ďalšom pokračovaní si povieme bližšie o ďalších dôležitých skratkách v programmaticu ako DMP, CMP a ďalšie.
Vladimír Labunet, Mindshare Slovakia
zdroj obrázkov:
IAB (https://www.iab.com/infographics/programmatic-buying-ecosystems/)
Ilustračný obrázok: https://unsplash.com
zdroje: digiday.com
Trackbacks/Pingbacks