Daniel Sebastián Štrauch. Keby som sa spýtala aká známa osobnosť sa skrýva pod týmto menom na základných a stredných školách, predpokladám, že ma vysmejú a vykríknu ešte aj jeho číslo topánok. Pre nás, trochu starších doplním, že ide o najznámejšieho slovenského youtubera GoGa.

Keď sme pred dvomi rokmi hľadali vhodného influencera pre značku AXE, náš výber boľ jasný – oslovíme GoGa. Mladého muža, ktorého obdivuje a sleduje aktuálne už viac ako 1,8 milióna ľudí. Dnes máme s GoGom a AXE za sebou dve úspešné kampane a sme vďační, že sme ho pred dvomi rokmi náhodne stretli vo vlaku, kde nám polospiaci prisľúbil spoluprácu.  A našťastie, ako sme sa dozvedeli v rozhovore, tento krok neľutuje ani on.

Nedávno si bol v časopise Forbes označený ako kráľ slovenského internetu. Aký je to pocit mať vo veku 21 rokov vplyv na také množstvo mladých ľudí?

Ťažko sa mi to opisuje, pretože to prišlo postupne. Nebolo to nárazovo, že som sa stal zo dňa na deň známy, keďže sa tvorbe videí na YouTube venujem už šiesty rok. Dnes si však uvedomujem svoj zásah a snažím sa s ním nakladať zodpovedne, skôr mladých motivovať k správnym hodnotám, nepropagovať drogy, alkohol, násilie a extrémistické názory. Každý rok sa snažím venovať aj charitatívnym činnostiam, z ktorých niektoré publikujem, niektoré nie. Aj k politike som sa v minulosti “nestranne” vyjadroval a snažil sa mladých motivovať k voľbám, aby im budúcnosť našej krajiny nebola ukradnutá. Že záleží na každom jednom hlase.

Na to, že si kráľ, pôsobíš ako normálny a veľmi ochotný chalan. Nedoplatil si na to už niekedy v tomto biznise?

Tak v tomto biznise platí, že kto je extravagantnejší/výraznejší ten je aj zaujímavejší. No často sa stáva, že to daný influencer prepískne a zvalí sa na neho vlna hejtu. Ja sa snažím správať tak, aby mi ľudia nemali čo vyčítať, žiť podľa svojich hodnôt a dodržať slovo. Aby nikto nemohol povedať, že hovorím jednu vec, ale v skutočnosti robím druhú ako mnoho tvorcov na našej scéne. No žijeme v rýchlej dobe a mladí diváci zabúdajú/odpúšťajú takéto prešľapy veľmi rýchlo… Za svoj prístup možno vďačím tomu, že to môžem robiť toľké roky a mám stále sledovanosť. Mnoho kanálov stihlo medzi tým vystreliť do nepredstaviteľných čísel, no potom aj rýchlo vyhasnúť.

Počas predchádzajúcich dní oznámil Jirka Král (český YouTuber) šokujúcu novinku o svojom ukončení kariéry po získaní miliónteho odberateľa. Rozmýšľal si aj ty niekedy nad tým, že zavesíš točenie videí na klinec a začneš sa venovať niečomu úplne inému? Ak áno, čo by ťa bavilo?

Myslím si, že každý tvorca (pokiaľ sa tomu venuje dlhšie) viackrát počas svojej kariéry pomyslel na koniec. Viem, že to z pohľadu diváka vyzerá ako jednoduchý job snov, točiť videjká a potom len prijímať šeky… no v skutočnosti to tak nie je. Tak prečo to nerobí každý? Stačí k tomu len vlastniť smartfón s kamerou a pripojením na internet. No prichádza s tým mnoho starostí, ktoré si ľudia/diváci neuvedomujú… nátlak zo strany verejnosti na neustále zásobovanie obsahom, zvyšovanie kvality, veselé nálady v každom výstupe. No koniec koncom sme tiež len ľudia. V mojom prípade takéto myšlienky ku koncu nikdy neviedli, keďže vždy zvíťazili pozitíva. Som neskutočné vďačný za každú príležitosť, ktorej sa mi dostalo…. mám pocit, že v 21 som mal možnosť prežiť to čo sa niektorí nestihli za celý život. Preto tiež neľutujem nevychodenie vysokej školy, pretože mám pocit že prax a spolupráca s top ľuďmi z našich krajín mi dala za tie roky omnoho viac.

Tvoji fanúšikovia môžu na Instagrame vidieť väčšinu z tvojho dňa. Koľko máš denne času sám pre seba? Bez telefónu v ruke?

Robím to naozaj ako to cítim, ukazujem len to čo som ochotný verejnosti odhaliť. Stále mám veľa súkromia, aj keď sa to tak nezdá. Odhaľujem toho omnoho menej, ako pred niekoľkými rokmi. Práveže si čím ďalej tým viac vážim práve ten čas bez telefónu v ruke… príde mi, že som často na párty ten čo siahne na mobil najmenej zo všetkých, keďže s ním musím zvyšok dňa robiť a mám k nemu už mierny odpor. Ako keby to bol Sauronov prsteň…. silný nástroj, ktorému netreba podľahnúť.

Ako by si sám zadefinoval tvoju cieľovú skupinu? Dospievajú tvoji fanúšikovia spolu s tebou alebo vidíš aj odliv starnúcich followerov?

Závisí to od mojej aktivity, keďže pravidelnosť bola počas tých rokov vždy mojou slabšou stránkou, ale to sa mení. No pozorujem, že jedna generácia starne so mnou a ku videám sa vracajú. Na pol roka prestanú, no potom zase začnú. Tým, že je obsah na mojom kanáli naozaj rôznorodý, pozorujem aj príliv starších divákov nad 25, no samozrejme aj tých najmladších, ktorí videá zazreli u staršieho súrodenca a zaujali ich. Povedzme si na rovinu, v dnešnej dobe s tabletmi vedia narábať aj bábätká… tak hry na YouTube zaujmú už aj 10-ročných.

Aký je rozdiel medzi SK/CZ a zahraničnou youtuberskou scénou?

Asi ako v každom odvetví sme v mnohých veciach pár rokov pozadu, pozorujem vždy prebratie zahraničných trendov s určitým oneskorením, čo je pre našich tvorcov zároveň výhoda… majú stále odkiaľ čerpať nápady. No porovnávať to naozaj nemôžme, lebo možnosti monetizácie sú u nás niekoľkonásobne nižšie, čiže ani produkčné náklady nemôžu byť také vysoké. S mojimi pozretiami by som v zahraničí mohol robiť každý týždeň produkcie, za ktoré by sme sa nemuseli hanbiť ani v kine.

Spolupracuješ s viacerými značkami. Podľa čoho si vyberáš spolupráce? A približne koľko percent zo značiek ktoré ťa oslovili odišli úspešne?

Pohľad divákov na spolupráce YouTuberov s brandmi sa behom rokom veľmi zmenil. Keby som pred piatimi rokmi prijal spoluprácu napríklad od #AXE, diváci by ma ukameňovali, ako si to môžem dovoliť, že som komerčný haj**l, ktorý to robí len kvôli peniazom. Dnes už si uvedomujú, že sa to pre kopu ľudí stalo FULL TIME zamestnaním a z niečoho žiť musia, takže je ten prístup o mnoho miernejší.  No samozrejme si vyberám spolupráce, ktoré aspoň nejako súvisia s mojou tvorbou… aby to nepôsobilo násilne a vo finále by nebol spokojný ani samotný brand, pretože ohlasy od divákov by boli negatívne. Môžem s istotou povedať, že rušíme tak 95 % ponúk na spolupráce a vyberáme len naozaj tie najlepšie. Chcem, aby boli pri každej spolupráci spokojné všetky tri strany: Diváci, ja aj inzerent. Mnohé z kampaní presiahli očakávania a lámali historické rekordy online dosahov pre CZ/SK trh, tak verím že väčšina firiem s ktorými som spolupracoval odišla spokojná.

S ktorou značkou si ako s prvou spolupracoval? A v čom spočívala tvoja úloha?

Jedna z prvých väčších komerčných kampaní bola pre banku (Slovenská Sporiteľňa) v ktorej som prezentoval SPACE účty pre mladých. To som si vybral veľmi ťažkú úlohu ako prvú prezentovať banku. Zo začiatku sa objavili aj početné hejty, dotknutí diváci. No keď pochopili, že sa pri kampani snažím nastaviť latku kvality videí o niekoľko úrovní vyššie, ako obsahovo tak aj vizuálne, to prijali pozitívne.

Na kampaniach pre značku AXE s nami spolupracuješ už dva roky. Neklamem ak poviem, že ti brand ako taký sadol?

Sadol a preto si myslím, že tá kampaň fungovala. Nebol som tlačený do vecí, ktoré by som inak prirodzene nerobil. Celá kampaň prebiehala v mojom prostredí, čiže online. Mal som od začiatku rozhodovať o obsahu, takže som bol nadmieru spokojný. Hlavne pri hráčovi svetovej úrovne, ako je AXE.

Zahral si si hlavnú rolu v dvoch druhoch spotov pre AXE – minulý rok v „Niečo na tých nerdoch je“ a tento rok v kampani „Kurz sebavedomia sám sebe“. Ktorý koncept ti bol bližší?

Bližší mi bol rozhodne tohtoročný koncept, keďže sa celý točil v mojom novom byte a všetko je v domácom prostredí príjemnejšie. Bolo to uvoľnené, no môžem povedať že viac som sa  naučil pri tej minuloročnej. Tú sme točili vo veľkom filmovom štúdiu s výbavou v hodnote desaťtisícov až státisícov eur, ktorú by som inak nemal možnosť si vyskúšať. To sú presne tie skúsenosti, ktoré som v jednej z predchádzajúcich otázok spomínal.

Posledná otázka. Keby si mal mat v televízii vlastnú show, išiel by si do toho? Dostal si v minulosti takúto ponuku?

Dostal som v minulosti ponuky od viacero televízii, no všetky som s úctou odmietol. Aj keď môžem na rovinu povedať, že podmienky boli naozaj lákavé a viem, že veľa ľudí by ich odmietnuť asi nedokázalo. No viem, že dnes by som tu už s takýmto dosahom nebol. Bol by to jeden z krokov, ktoré by ma pochovali. Do telky patria herci, ja patrím na YouTube.

Daša Šefčovičová, Mindshare Slovakia

Pozri aj článok o tom, kto sú youtuberi, čo robia a ktorí su u nás najznámejší.

O autorovi

Daša Šefčovičová

Marketing ju chytil za srdce už na vysokej škole, kde vyštudovala obchod a marketing. V mediálnom svete pôsobí od roku 2010 so začiatkami v online médiu, ktoré následne vymenila za mediálnu agentúru. Svoju záľubu našla v aktívnom cestovaní, turistike, lyžovaní a venovaní sa fotografii.