Segmentácia zákazníkov a cielenie spolu úzko súvisia, no nie je to to isté. Ako správne segmentovať a cieliť? Začneme najprv definíciou.
Segmentácia je proces, pri ktorom rozdeľujeme trhový potenciál do rôznorodých skupín nákupného správania. Ide o praktický spôsob popisu rozdielnosti a podobností medzi rôznymi kupujúcimi. Dobrým príkladom segmentácie je rozdelenie kupujúcich na mužov a ženy. Muž a žena majú rozličný tvar a proporcie tela a teda vyžadujú rozličný dizajn pri väčšine oblečenia. Taktiež existujú kultúrne konvencie, ktoré diktujú, že muži a ženy si obliekajú rozličné druhy oblečenia. Kým ženy si obliekajú nohavice tak ako muži, je už menej pravdepodobné že si muži budú obliekať bikiny. Ženy zvyknú taktiež čítať rozličné magazíny a niektoré vyhľadávajú aj iný program v televízii ako muži. A takto zrejmé rozdiely vedú k tomu, že marketéri v segmente módy a oblečenia segmentujú zákazníkov podľa ich pohlavia.
Cielenie znamená vytváranie rozličných marketingových mixov tak, aby sme v maximálnej možnej miere a pri čo najvyššej cenovej efektivite oslovili želaný segment a súčasne sa vyhli osloveniu ostatných segmentov. S cielením veľmi úzko súvisí vytváranie takého imidžu značky, ktorý je pre zvolený cieľový segment atraktívny. Takéto tvorenie imidžu sa nazýva positioning značky.
Z portfólia našich klientov vypichnem zopár príkladov pozicioningu značky:
- Dove – ženy sú prirodzene krásne
- Nike – zameranie na výkon a inovácie. Zameranie na “serióznych atlétov/fitness” – Just do it!
- GymBeam – dobrá energia pre každý šport
- Decathlon – šport je pre každého
Z vyššie uvedeného pozicioningu by sme mohli odvodiť niekoľko zákazníckych segmentov, ktoré predstavujú komunikačný a obchodný potenciál.
No ako sa tvoria segmenty? Existuje mnoho spôsobov ako rozdeliť cieľovú skupinu na menšie skupiny. Najčastejšie sa môžeme stretnúť s demografickou, psychografickou a behaviorálnou segmentáciou. Ak si neviete rady, zamerajte sa na odlišnosti, ktoré najviac ovplyvňujú zákaznícke nákupné správanie. A taktiež si položte otázku akú komerčnú výhodu vám takáto segmentácia prinesie.
Súčasne je veľmi dôležité aby charakteristika podľa, ktorej segmentujeme zákazníkov bola merateľná a prakticky cieliteľná. Ideálne rýchlo a lacno. Ak nevie marketér zmerať výskyt alebo mieru vybranej charakteristiky v cieľovej skupine, tak ako ich chce potom zacieliť? Ak vytvoríme segment prednostov okresného úradu a následne ich chceme zacieliť v médiách, budeme rýchlo sklamaní a takáto segmentácia je nám, ako predajcom produktu na nič.
Tu je pár praktických rád ako zvykneme postupovať aby segmentácia bola užitočná:
- Musíme poznať aký veľký je vybraný segment. Nie je príliš úzky?
- Kto si kupuje náš produkt?
- Ako môžem zasiahnuť mojich kupujúcich?
- Kde žijú a kde nakupujú?
- Aké sú ich záujmy a správanie. Aj nakupujú alebo len majú radi?
Ak sa chcete ponoriť do problematiky segmentácie hlbšie tu sú najčastejšie používane techniky, ktoré si môžete preštudovať:
- The „Q“ technique of factor analysis, multi-dimensional scaling and other distance measures (Haley,1968)
- AID (Assael, 1970)
- CHAID (Babinec, 1990)
- Conjoint (Green & Krieger, 19910
- Canonical correlation analysis (Bologlu, Weaver & McCleary, 1998)
- Heuristic identification of noisy variables (HINoV) (Carmone Jr, Kara & Maxwell, 1999)
Zdroj: Byron Sharp – Marketing
Existuje množstvo techník ako segmentovať zákazníkov. Dokonca podstatne komplexnejšie ako horeuvedené. No zapamätajte si, že najlepšie fungujú segmenty, ktoré sú očividné a intuitívne. Typickým príkladom sú geografické segmenty (kde zákazníci žijú), segmentácia podľa pohlavia, podľa veku.
Ak by ste sa chceli dozvedieť o téme segmentácie o čosi viac. Napíšte mi
Ilustračný obrázok dotcom.nlcdn.com
Michal Bílik, Mindshare Slovakia