Už aj posledný latentný pozorovateľ zmien, ktoré sa od jesene chystajú na trhu streamovacích alebo, ak chcete, OTT služieb s globálnym dosahom (Disney+, Apple TV+, HBO Max, atď.) a s nejakým oneskorením aj u nás na Slovensku, určite zachytil desiatky, možno stovky, správ o tom, ako bude asi vyzerať trh po príchode novej platformy od Disney. Čo na to Apple a Amazon, prípadne, čo si o tom myslí taký Netflix, ktorý pred pár dňami oznámil svoje hospodárske výsledky za posledný kvartál – nesklamali, no ani nedali zásadnú odpoveď na to, či je doterajší kráľ streamovacieho vesmíru pripravený obhájiť svoju pozíciu pred silnými súpermi s dostatkom vlastného obsahu (Disney) alebo takmer nekonečným balíkom peňazí a zhruba miliardou inštalovaných zariadení (Apple). To, že sa Netflix nejako pripravuje, naznačuje aj fakt, že si tento týždeň požičal na dlhopisovom trhu ďalšie 2 miliardy amerických dolárov, aby ešte intenzívnejšie zakúril pod kotlom.

Včera (22. októbra) zamiešal kartami aj ďalší, na prvý pohľad nie úplne zrejmý, hráč, ktorý má k tejto téme čo povedať. Výrobca domácich streamovacích škatuliek ROKU ohlásil akvizíciu spoločnosti Dataxu, o ktorej ste asi, rovnako ako ja, dovtedy nepočuli, za zruba 150 miliónov amerických dolárov v hotovosti a akciách ROKU. Dataxu je jeden z mnohých hráčov na trhu demand-side platforiem (DSP), ktoré pomáhajú poskytovateľom s monetizáciou ich obsahu a reklamného priestoru, vďaka meraniu, cieleniu a manažmentu reklamných kampaní v rámci ich vlastných platforiem. Zákazníkmi Dataxu sú spoločnosti ako Viacom, Sky alebo meracia platforma OpenAp, za ktorou stoja také veľké televízne konzorciá ako je Fox, Viacom a NBC Universal.

Ak ste o ROKU ešte tiež doteraz nepočuli, nevadí, keďže v našich končinách ide o pomerne neznámu spoločnosť. No to, že ROKU nie je zanedbateľný hráč dokazuje fakt, že podľa dát z comScore z júna 2019, má ROKU len v USA viac ako 30 miliónov aktívnych užívateľov a je najväčšou TV streamovacou platformou z pohľadu celkovej dĺžky času, ktorý na jeho platforme trávia diváci počas dňa. To, že s ROKU treba počítať, dokazuje aj jeho trhová hodnota na úrovni 15 miliárd USD, ktorá sa od začiatku roka 2019 viac ako strojnásobila. Mimochodom, hodnota Netflixu od začiatku roka stagnuje na aktuálnej úrovni okolo 266 dolárov za akciu a je na míle vzdialená od hviezdnych úrovní tesne nad 400 dolárov za akciu, ako to bolo v júli roku 2018.

Prečo teda ROKU kúpilo dátovo orientovanú firmu ako je Dataxu? Odpoveď sa skrýva v obchodnom modeli, ktorý pôvodne čistý výrobca hardware (streamovacie krabičky) postupne vyladil do dnešnej podoby. Šikovní chlapci v ROKU už pred nejakým časom pochopili, podobne ako šikovníci v Apple, že predaj hardware je dlhodobo ťažko udržateľný biznis, takže sa rozhodli, že majiteľom ROKU krabičiek ponúknu jednotnú TV streamovaciu platformu, ktorá dokonca podľa posledných informácií bude obsahovať aj aplikáciu Apple TV, cez ktorú budú môcť bingewatchovať svoje obľúbené seriály a filmy.

Táto platforma je dostupná nielen prostredníctvom hardware z dielne ROKU, no prostredníctvom ROKU SW inštalácie si ju domov prinesie aj každý štvrtý majiteľ novej smart TV v USA. Jednotná platforma znamená jednotné dáta, ktoré sa dajú následne monetizovať pri cielení reklamy. A ako hovoria Francúzi – et voilá – zrazu má ROKU, po 16 rokoch svojho fungovania, viac príjmov z predaja reklamy – odhad pre rok 2020 je na úrovni takmer 640 miliónov USD (55 % z celkových príjmov), ako z predaja hardware.

Akvizícia Dataxu má teda jasný cieľ. Pomôcť ROKU zefektívniť prácu s dátami tečúcimi z ich TV platformy a poskytnúť marketérom jednotný systém na plánovanie, nákup a optimalizáciu ich OTT TV kampaní.

Pokiaľ ide o samotný hardware, aj na tomto poli je ROKU viac, než úspešnou firmou, keďže svojim trhovým podielom necháva za sebou konkurentov ako je Google Chromecast, Amazon Fire TV alebo Apple TV.

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

Zdroje:

https://www.campaignlive.co.uk/article/roku-acquire-demand-side-platform-dataxu-150m/1663373

https://www.campaignlive.co.uk/article/roku-acquire-demand-side-platform-dataxu-150m/1663373

https://www.axios.com/roku-is-trying-to-become-software-platform-e8602b67-5af4-443e-affc-634b8d553aea.html

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.