Čas vianočných sviatkov sa nezastaviteľne blíži a ruka v ruke sa s Vianocami zvyšuje aj nákupná horúčka. Tento fenomén sa šikovní marketéri snažili využiť už desaťročia dozadu, výsledkom čoho vznikli udalosti ako napríklad Black Friday v Spojených štátoch. Ten sa v západnej kultúre považuje okrem iného aj za začiatok vianočnej nákupnej sezóny.
V Spojených štátoch ide o najväčší nákupný ošiaľ v roku, kedy ľudia dychtivo nakupujú zlacnený tovar. Mnohé obchody a e-shopy zaznamenávajú rekordné obraty práve počas tohto obdobia. No verte či neverte, Black Friday nie je ani zďaleka tým najväčším nákupným ošiaľom.
Iba pár desaťročí dozadu sa v Číne 11. novembra začal „oslavovať“ sviatok slobodných ľudí, Singles Day, niečo ako opak Valentína. Pointa bola v tom, že si slobodní ľudia spravili v tento deň akúsi radosť, väčšinou vo forme darčeka pre samého seba.
V roku 2009 sa čínsky retailový gigant Alibaba rozhodol spraviť zo Singles Day akýsi ekvivalent Black Friday. Výsledok? Iba o osem rokov neskôr online predaje Alibaby počas tohto dňa prekonali celkové online predaje na Black Friday v USA, viac ako osemkrát. Presnejšie, tento rok spoločnosť Alibaba počas jedného dňa (11. 11. 2017) zaznamenala predaje vo výške 25,3 miliárd dolárov, teda 40 % nárast oproti minulému roku.
Pre lepšiu perspektívu, tu sú čísla opisujúce deň 11.11.2017 na Alibabe:
- 15 miliónov ponúkaných produktov: najpredávanejšie produkty boli z kategórie wellness.
- 821 miliónov objednávok: takýto objem objednávok zvláda Alibaba najmä vďaka inteligentnej logistike. Prvá objednávka bola doručená iba 12 minút po nákupe.
- 1,48 miliárd platieb prevedených cez Alipay, z toho 90 % cez telefón. Pre porovnanie, v roku 2016 asi iba 30 % nákupcov v USA počas Black Friday použili mobilný nákup.
- 25,3 miliárd dolárov v predajoch: v porovnaní s rokom 2016 to reprezentuje nárast o 42 %. Tento výrazný nárast sa pripisuje aj vysokému dôrazu tohto online predajcu na prispôsobenie rozhrania individuálnym zákazníkom. Vďaka inovatívnemu využitiu umelej inteligencie je Alibaba schopná inteligentne odporučiť zákazníkom ďalšie produkty.
Singles Day sa v priebehu len pár rokov dokázal zmeniť na suverénne najväčší nákupný deň na svete. A to aj napriek tomu, že sa tento „sviatok“ ešte nestihol rozšíriť na globálnu úroveň a týka sa hlavne Číny. Je zrejmé, že tento nákupný fenomén bude v ďalších rokoch ďalej rásť. Kto vie, možno v blízkej budúcnosti budeme aj na Slovensku sláviť tento deň, samozrejme nakupovaním.
Michal Hroš, Mindshare Slovakia
Ilustračná fotografia Pexels.com