Vo voľnej sérii článkov sa v poslednom období venujeme pokročilým nastaveniam a funkciám Facebooku. Ten je totiž už natoľko komplikovaný, že nie všetci ovládame všetky jeho zákutia. A mnohé funkcie nám môžu pomôcť efektívne zvládnuť najobľúbenejšiu sociálnu sieť, ktorá je všetko možné, len nie dokonalá.

V predchádzajúcich článkoch sme sa zoznámili s bezpečnostnými nastaveniami, preskúmali sme, aké informácie o nás Facebook uchováva a ako si archivovať obsah a venovali sme sa aj odloženiu čítania článkov na neskôr.

Dnes sa si pozrieme nastavenia reklám – aby nás obťažovali čo najmenej. Nájdete ich v nastaveniach dolu.

Facebook sleduje vaše záujmy. Nie preto, aby ich predal FBI, ale aby vám mohol ponúkať reklamy, na produkty a služby, ktoré sa vás týkajú. Podľa vašich aktivít usúdi, čo vás baví. Každý zadávateľ reklamy na ne zacieli svoju reklamu a je to situácia výhodná obojstranne: Reklama je efektívna a vám sa bude zobrazovať inzercia na veci, ku ktorým máte nejaký vzťah (aj keď vzťah je jedna vec a zostatok na účte druhá, že).

Ak si myslíte, že vás má sieť ktovieako prekuknutého, tak ste trochu na omyle, lebo hneď začiatok prvej záložky mi ako údajné záujmy ukázal toto:

Country hudba, videohry, Forbes a akčné filmy sú veci, ktoré mi nemôžu byť vzdialenejšie a do nočných klubov tiež ako zákazník chodím mimoriadne sporadicky. Tak som ich dal preč a spolu s nimi aj ďalšie po rozkliknutí všetkých záložiek.

Ďalšiu sekciu tvoria inzerenti, s ktorými ste boli v interakcii. Tam skrátka treba povyhadzovať položky, ktoré vám nič nehovoria. Ja som takých mal dosť.

Tretia sekcia je dôležitá: Vaše informácie, ktoré chcete pustiť o sebe inzerentom. V záložke O vás je Stav vzťahu (mám vypnutý, koho čo do toho) a potom zamestnávateľ, pracovná funkcia a vzdelanie (zapnuté). V druhej záložke sa nachádzajú Vaše kategórie, do ktorých nás pridal facebook na základe aktivít. Povyhadzoval som čudne znejúce ako „Priatelia nedávno presťahovaných“ alebo „Blízki priatelia expatriantov“. Naopak, charakteristiku „Priekopníci nových technológií“ som hrdo ponechal spolu s ostatnými, ktoré mi nerobili problém.

Nastavenia reklám nám umožňujú zapnúť a vypnúť reklamy na základe údajov od partnerov alebo reklamy na základe aktivít Facebooku. Podrobné vysvetlenie v slovenčine  získate po rozkliknutí. Vypnuté mám reklamy, obsahujúce sociálne akcie, nechcem aby sa značky chválili tým, že som ich napríklad lajkol.

No a posledná sekcia umožňuje skryť témy reklám. Neviem, či má predvolené témy každý rovnako, ja mám Alkohol, Rodičovstvo a Domáci miláčikovia. Rodičom byť už netúžim, čiže plienky a kočíky ma nezaujímajú, takže to mám vypnuté. Môžeme si pridať aj svoje vlastné témy.

Takže toľko k možnosti regulácií reklám na facebooku, a keď na ne náhodou aj nadávate, uvedomte si, že to je platidlo za to, aby ste mohli používať služby tejto siete. Lebo neexistuje také, ako obed zadarmo. No a keď si aj dôkladne upracete šuplík s vašimi záujmami a napriek tomu uvidíte nejakú úplne nezmyselnú reklamu, tak problém bude v zadávateľovi. Každopádne máte šancu výrazne obmedziť obťažovanie tým, čo vás vôbec nezaujíma.

Marian Jaslovský, Mindshare Slovakia

O autorovi

Marian Jaslovský

Dlhoročný novinár, v súčasnosti redaktor časopisu .týždeň a zároveň hudobník. Je autorom šiestich kníh. S Mindshare spolupracuje od roku 2011.