V posledných rokoch získava online audio reklama čoraz väčšiu popularitu, najmä vďaka streamovacím službám ako Spotify, Deezer a SoundCloud, a v neposlednom rade, obrovským nárastom popularity podcastov.

Zvuk sa stáva prirodzenou súčasťou content stratégie mnohých veľkých aj malých hráčov. Pribúda viac a viac možností na odprezentovanie značky alebo produktu prostredníctvom zvuku, napríklad cez podcasty, audio knihy, streamovacie služby, prepojenia v autách (connected cars), hlasoví asistenti, hlasové vyhľadávanie a mnoho ďalších.

Aj keď mnohé z týchto služieb sú zatiaľ len buzzwordy, môžeme jednoznačne povedať, že audio bude hrať významnú úlohu v rámci online marketingových stratégií. A to vďaka množstvu výhod, ktoré prinášajú ako inzerentom, tak aj užívateľom.

Pohodlie a multitasking: užívateľ môže konzumovať zvukový obsah kdekoľvek a kedykoľvek, v aute, v práci, počas voľného času. Samozrejme to všetko nám umožňujú smartfóny a mobilné zariadenia, ktoré hrajú významnú úlohu v náraste popularity audio obsahu. A to je ďalšia výhoda, dostupnosť. Užívateľom stačí mať smartfón a pripojenie na internet, aby mali prístup k najnovšiemu audio obsahu. Mobilné zariadenia nám umožňujú počúvať želaný obsah kdekoľvek a kedykoľvek, počas celého dňa.

Výrazný nárast popularity určite zaujal aj veľkých hráčov. Spotify, Pandora, SoundCloud, a aj Google umožnili programatický nákup audio reklamy v rámci svojich platforiem. Aj keď programaticke zvukové inventory ešte nie sú tak veľké, ako napríklad display alebo video, zaznamenáva rýchly rast. Spoločnosti Spotify ako aj DSP platformy The Trade Desk a AppNexus, boli medzi priekopníkmi nakupovania audio reklamy prostredníctvom aukcie.

Ďalej sa pozrieme na to, čo je programmatic audio a ako ho vieme využiť v praxi. Programmatic audio môžeme definovať ako využitie technológie na automatizovaný nákup a predaj reklamy v rámci audio obsahu, ako napríklad podcasty, digitálne rádiá, streamovacie služby.

Napriek veľkému potenciálu bolo programmatic audio limitované z veľkej časti nedostatkom vhodných technológií a štandardov na jeho poskytovanie a vyhodnocovanie. Na rozdiel od programatického nákupu display a video reklamy, audiu dlhé roky chýbali štandardizované špecifikácie, ktoré by prilákali ako inzerentov, tak aj publisherov.

V 2014 IAB pripravila šablónu na doručovanie audio reklamy pod názvom DAAST (Digital Audio Ad Serving Template). Veľkým skokom pre programmatic audio nastalo v 2018, keď DAAST bolo zlúčene do VAST 4.1. Skratku VAST sme rozoberali v tomto príspevku. Následná adaptácia VASTu umožnila ad serverom komunikovať s vydavateľmi v jednotnom štandardizovanom jazyku, čo výrazne nakoplo masové využitie programmatic audio. O tom svedčí aj to, že koncom roka 2018 GroupM spustili na Slovensku programatický nákup digital audia, riesenie Xaxis Audio. Vďaka Xaxis audiu dokážeme programaticky nakupovať audio spoty v rámci online rádií, streamovacích služieb ako Spotify a tak isto v rámci podcastov.

Programatický nákup audio reklamy prináša množstvo výhod aj pre inzerentov ako napríklad:

  • Kvalitné a brand safe inventory – aktuálne programmatic inventory predstavuje prémiové prostredie s veľmi nízkym rizikom podvodu (fraud) a s pomerne vysokou mierou transparentnosti.
  • Reklama nebude zablokovaná Ad Blockom – v porovnaní s klasickou display reklamou, audio reklamu je oveľa komplikovanejšie zablokovať, čo predstavuje veľkú príležitosť pre inzerentov a zadávateľov.
  • Exkluzivita – vďaka audio formátom, značky vedia získať stopercentnú pozornosť užívateľa a komunikovať svoj reklamný odkaz 1:1.
  • Možnosť zasiahnuť sofistikovanejšie a edukovanejšie publikum.

Napriek tomu, že popularita programmatic audio ešte nie je veľká, početné výhody nákupu audio reklamy sú evidentné a predstavujú veľký potenciál pre marketingovú komunikáciu značiek.

Vladimír Labunet, Mindshare Slovakia

Zdroje:

Cmswire.com

Thedrum.com

Adweek.com

Clearcode.cc

ubiconproject.com

Adexchanger.com

Mindshareworld.com

Oath.com

 

O autorovi

Vladimir Labunet

Študoval na slovenskej univerzite Komenského, odbor marketingový manažment. Digitálnemu marketingu sa začal venovať ešte počas štúdia. Neujde mu ani jedna technologická novinka. Svoje rána si nevie predstaviť bez kvalitného marketingového podcastu a chutnej kávy.