Ešte pred niekoľkými rokmi bolo nákupné správanie online užívateľov omnoho jednoduchšie a jednotnejšie, ako dnes. Užívatelia si väčšinou len vygooglovali produkt, ktorý ich zaujímal, preklikali sa prvými platenými, či organickými výsledkami vyhľadávania a nákup uskutočnili po prekliku na jeden z týchto odkazov.
Dnes, v čase, keď máme k dispozícii mnohé cenové porovnávače, brandové ale aj retailové weby jednotlivých značiek a keď sociálne siete naberajú úplne iný rozmer, je toto online nákupné správanie omnoho komplexnejšie, niekedy až chaotické.
Štúdia GroupM Next, ktorá na vzorke 168 000 nákupov študovala online nákupný proces užívateľov, nám pomáha aspoň čiastočne pochopiť tento chaos. Výsledkom štúdie je rozdelenie online nakupujúcich do šiestich základných segmentov, podľa ich nákupného správania na webe:
- Basic Digital Consumers
Základní digitálni spotrebitelia tvoria najväčšiu časť online nakupujúcich (až 29 %). Sú to ľudia, ktorí až tak v nákupnom procese nevyužívajú smartfóny a sociálne siete. Sústreďujú sa skôr na vyhľadávače (napríklad Google) a nakupujú do veľkej miery podobne, ako sa to robilo za starších čias.
- Retail Scouts
Tzv. maloobchodní prieskumníci (22 %) sú skupina, ktorí sa rozhodujú rýchlo a ktorých nákupný proces pozostáva v priemere z troch krokov na nákup. Podobne preferujú vyhľadávače a tiež retailové stránky (ako napr. Amazon alebo Ebay). V nákupnom procese už využívajú omnoho viac smartfóny a tablety a sú skupinou, ktorá najviac reaguje na online kupóny.
- Brand Scouts
Brandisti tvoria približne 20 % online nakupujúcich a takisto sa vyznačujú rýchlym rozhodovaním a tiež tým, že radi v nákupnom procese využívajú vyhľadávače. Avšak pred retailovými stránkami preferujú radšej brandové stránky (teda „značkové“ weby klienta) a sú k značke aj lojálnejší. Cena nie je pre nich dôležitá až natoľko, ako špecifické znaky produktov a určité výhody spojené s nákupom (napr. poštovné zdarma).
- Digitally Driven
Digitálne orientovaní užívatelia (cca 16 %) omnoho viac využívajú smartfóny a sociálne siete. Sú mimoriadne pohodlní a dokážu vynaložiť veľa úsilia len aby sa vyhli návšteve kamennej predajne. Okrem toho sú aj výrazne ovplyvniteľnejší online reklamou.
- Calculated Shoppers
Tento segment by sme preložili ako porovnávači (11 %). Sú to ľudia, ktorí sa nikam neponáhľajú a ich nákupný proces pozostáva v priemere až zo 14 krokov. Využívajú cenové porovnávače a každú variantu si dôkladne preveria. Porovnávači oproti iným segmentom reagujú viac na reklamu, ktorá promuje špeciálnu ponuku, prípadne zľavu.
- Eternal Shoppers
Najmenší segment, ktorý podľa prieskumu tvorí len 2%. Sú to užívatelia, ktorých nákupný proces trvá extrémne dlho, v priemere pozostáva až z 35 krokov. Pred samotným nákupom navštívia takmer každý dostupný kanál, aby prezistili viac. Na túto skupinu platia najlepšie rôzne programy lojality, ktoré im prinášajú dodatočné výhody, prípadne e-mailové newslettery.
Napriek tomu, že medzi týmito segmentmi existuje množstvo odlišností, majú aj niečo spoločné. Pri všetkým ako jeden zo základných kanálov figuruje vyhľadávač, pomocou ktorého užívatelia hľadajú informácie a dostupné ponuky.
Pre spoločnosti je nevyhnutné, aby dokázali identifikovať, ktoré segmenty sú najpočetnejšie v rámci základne ich zákazníkov, prípadne potenciálnych zákazníkov, a tomu následne aj prispôsobiť ich komunikáciu.
Patrik Sabo, Mindshare Slovakia
Zdroj:
http://www.adgooroo.com/6-types-online-buyers/