Virtuálna realita (VR) robí len prvé krôčiky a stále má ďaleko od bežnej a spontánne používanej technológie, no aj napriek tomu už mnohé firmy usilovne hľadajú reklamné využitie pre túto vychádzajúcu technologickú hviezdu. Určite nie je prekvapením, že jedným z pionierov v tejto oblasti je aj gigant Google, ktorý prednedávnom začal experimentovať s umiesťovaním reklamných formátov vo virtuálnej realite.

Samozrejme, spomedzi základných pilierov pre úspech takýchto reklám je veľkosť publika, ktoré dokáže osloviť. Na základe prieskumu Deutsche Bank, minulý rok využilo VR na svojich mobilných zariadeniach okolo 22,8 miliónov užívateľov. Očakáva sa, že toto číslo bude v nasledujúcich rokoch rapídne rásť, Deutsche Bank predpovedá viac ako 154 miliónov užívateľov do roku 2020.

Podľa môjho názoru absolútny počet užívateľov sám o sebe (v tomto prípade vlastníkov hardvéru podporujúceho VR) nie je objektívnym indikátorom potenciálu tejto technológie. Rovnako dôležitým parametrom bude taktiež percento denných alebo prinajmenšom pravidelných užívateľov. V tomto smere bude bezpochybne rozhodujúcim faktorom práve množstvo použití VR, ktoré sa developerom podaria v budúcnosti dostať na trh koncových užívateľov. V súčasnej dobe je realita žiaľ taká, že VR nemá pre väčšinu užívateľov veľké opodstatnenie a po upadnutí prvotného nadšenia sa k tejto technológii vrátia už len zriedka.

Je avšak evidentné, že Google verí v budúcnosť mobilných virtuálnych technológii a chce byť pripravený na očakávaný „boom“. Pre Google to je určite veľmi logický krok, najmä ak zvážime, že online reklama je ich hlavným zdrojom príjmov. V tejto dobe sústreďuje svoje úsilie najmä na nájdenie takého formátu, ktorý užívatelia neprehliadnú, a zároveň ich nasmeruje požadovaným smerom. Výsledkom ich práce v tomto smere je už jeden reklamný formát, ktorý aktuálne testujú.

Ako naznačuje demonštračné video, táto reklama je v podobe malej rotujúcej kocky, ktorej každá strana ponúka prístup k video reklamám rôznych firiem. Softvér rozpozná, keď sa užívateľ zapozerá na kocku a v tej chvíli nad ňou automaticky premietne danú videoreklamu.

Pravda,  využívanie virtuálnej reality v oblasti marketingu nie je novinka. Mnoho firiem, vo svete aj na Slovensku, už využíva túto technológiu ako spôsob interakcie so zákazníkmi alebo unikátnu prezentáciu produktov a služieb. Avšak vývoj špeciálnych reklamných formátov vo virtuálnom prostredí, na ktorých pracuje Google, je niečo úplne rozdielne a ojedinelé.

Ako sám Google pri predstavovaní tejto myšlienky naznačil, s takýmto typom reklamy sa bežný užívateľ v blízkej budúcnosti pravdepodobne ešte nestretne. No s rastúcou adaptačnou krivkou virtuálnych mobilných zariadení si aj takýto formát určite nájde svoje opodstatnenie.

Michal Hroš, Mindshare Slovakia

Foto: pixabay.com

Zdroj:

fortune.com

ekonomika.idnes.cz

 

 

O autorovi

Michal Hroš

Svoje nadšenie pre média a marketing získal už počas svojho štúdia v zahraničí. Teraz je Team Leaderom na Client Leadership oddelení. Baví ho rýchla jazda na motorke a objavovanie sveta. Jeho typická odpoveď na výzvy je “jasné, prečo nie”.