Pri vytváraní reklám v Google Ads (po starom Google AdWords) sa každý inzerent musí riadiť určitými pravidlami. Ak však pripravujete reklamy s citlivým obsahom, či už z právneho alebo kultúrneho hľadiska, tu platia oveľa prísnejšie pravidlá a obmedzenia. Hovoríme tu o „obmedzenom obsahu“.  Takéto reklamy by sa nemali zobraziť na nevhodných miestach a tiež sa nemusia zobrazovať všetkým používateľom (napr. alkohol používateľom mladším ako 18 rokov).

Okrem obmedzeného inzerovania môžeme pri určitých témach naraziť aj na úplný zákaz inzerovania prostredníctvom Google. Absolútny zákaz inzerovania majú tovary a služby hraničiace so zákonom, prípadne témy neakceptovateľné spoločnosťou, a nie je nijakým spôsobom možné takýto „zakázaný obsah“ propagovať.

 

Zakázaný obsah

Medzi  položky s absolútnym zákazom propagovania patria napríklad:

  • tabakové produkty,
  • falošné tovary (fejky),
  • drogy a pomôcky na ich užívanie,
  • zbrane a munícia,
  • pyrotechnika a výbušniny, návody na ich výrobu,
  • iné nebezpečné produkty a služby,
  • nelegálny softvér,
  • návody pre hackerov,
  • urážlivý obsah,
  • rasová diskriminácia,
  • predmety podniecujúce nenávisť,
  • obchod s nelegálnymi komoditami,
  • a pod.

 

Obmedzený obsah

Alkohol

Pri alkohole a tiež nápojoch, ktoré alkohol iba pripomínajú (nealko pivo, nealko víno, nealko destiláty či miešané nápoje s nulovým obsahom alkoholu), sú niektoré typy reklám povolené. Nesmú dávať do súvislosti alkohol s priaznivými účinkami na telesnú / duševnú výkonnosť, nesmú tvrdiť, že alkohol má liečivé, upokojujúce či povzbudivé účinky, prezentovať triezvosť / abstinenciu ako negatívum, a naopak, zobrazovať jeho nadmernú konzumáciu v pozitívnom svetle, vyzdvihovať obsah alkoholu ako benefit, či zobrazovať jeho konzumáciu v spojitosti s prevádzkou vozidiel / strojov vyžadujúcimi ostražitosť.

Tieto reklamy sa nesmú cieliť na neplnoletých a dajú sa zacieliť iba na krajiny, ktoré zobrazovanie reklám na alkohol povoľujú. V Európe medzi ne patria: Slovensko, Česká republika, Rakúsko, Nemecko, Maďarsko, Bulharsko, Belgicko, Holandsko, Luxembursko, Dánsko, Estónsko, Lotyšsko, Taliansko, Francúzsko, Portugalsko, Španielsko, Grécko, Cyprus, Malta, Island, Írsko, Albánsko, Bosna a Hercegovina, Čierna Hora, Rumunsko, Švédsko, Švajčiarsko, Ukrajina a UK.

V zozname povolených krajín sa nenachádza: Poľsko, Litva, Slovinsko, Lichtenštajnsko, Bielorusko, Moldavsko, Rusko, Fínsko, Nórsko, Chorvátsko, Srbsko.

Kompletný zoznam krajín nájdete tu.

Ak pri cielení vyberiete povolené aj nepovolené krajiny, reklama bude v systéme figurovať ako „Schválená (s obmedzeniami)“, no v nepovolených krajinách sa zobrazovať nebude. Ak pri cielení vyberiete iba nepovolené krajiny, reklama bude „Zamietnutá“ a nebude sa zobrazovať vôbec.

 

Dostupnosť reklám v reklamných sieťach

  • Reklamy vo vyhľadávacej sieti: Reklamy sa zobrazujú na Google stránkach a vyhľadávacej sieti. V prípade, že má používateľ zapnuté „Bezpečné vyhľadávanie“, reklamy súvisiace s alkoholom sa mu zobrazovať pri žiadnom z cielení nebudú.
  • Reklama v obsahovej sieti: Zobrazovanie reklám na alkohol v službe AdSense vlastníci na Slovensku aktivovať nemôžu.
  • YouTube: Reklamy na alkohol tu prevádzkované môžu byť.

Alkohol nie je povolené propagovať cez:

  • Dynamické reklamy vo vyhľadávaní
  • Reklamy v službe Gmail
  • Obrázkové reklamy/videoreklamy propagujúce inštaláciu appky
  • Anotácie s hodnotením od používateľov
  • Rezervačné grafické reklamy

 

Hazard a hry

Obsah súvisiaci s hazardom je na Slovensku povolený, no tiež iba za určitých podmienok. Samozrejmosťou je dodržiavanie legislatívy, vstupná stránka inzerenta musí obsahovať informáciu o zodpovednom hazarde a reklamy sa nesmú cieliť na neplnoletých. Ak je zadávateľ reklamy licencovaný slovenskými úradmi, má povolené inzerovať:

  • offline hazard (kamenné kasína, offline pokrové turnaje),
  • online hazard,
  • online bingo,
  • online kasínové hry,
  • online nekasínové hry s peňažnou/inou výhrou (vymyslené športy, šachové turnaje, videohry),
  • tipovanie športových výsledkov,
  • inštruktážne/vzdelávacie materiály (knihy, e-booky),
  • informácie súvisiace s hazardom (tipy na výhru, šance na výhru),
  • propagačné produkty (kupóny, bonusové kódy),
  • hazardné lotérie.

Na Slovensku nie je povolené inzerovať:

  • kasínové hry pre zábavu bez možnosti výhry,
  • kasínové hry pre zábavu s možnosťou výhry.

Najzásadnejším bodom pri inzerovaní reklám súvisiacich s hazardom je získanie príslušnej certifikácie od Google, o ktorú viete požiadať priamo na stránke supportu cez vyplnenie formaluára.

 

Dostupnosť reklám v reklamných sieťach

  • Reklamy vo vyhľadávacej sieti: Reklamy sa zobrazujú v službách od Google a vyhľadávacej sieti. V prípade, že má používateľ zapnuté „Bezpečné vyhľadávanie“, reklamy súvisiace s hazardom sa mu zobrazovať nebudú.
  • Reklamy v obsahovej sieti: Zobrazujú sa na partnerských stránkach, ktoré si aktivovali zobrazovanie takéhoto obsahu.
  • YouTube: Reklamy na hazard sa tu zobrazovať môžu.

Hazard nie je povolené propagovať cez:

  • Reklamy v službe Gmail
  • Anotácie s hodnotením od používateľov
  • Rezervačné grafické reklamy

Ďalšie odvetvia spadajúce pod obmedzený obsah sú:

 

Porušenie pravidiel

Ak porušíte stanovené pravidlá inzerovania, vaše reklamy a jej rozšírenia budú zamietnuté. Po oprave nedostatkov Google vašu reklamu skontroluje (väčšinou v priebehu jedného pracovného dňa) a opäť spustí.

Ak pravidlá porušíte viackrát alebo príde k ich závažnému porušeniu, váš účet môže byť pozastavený a všetky reklamy sa okamžite prestanú zobrazovať. Natrvalo vám tiež môžu byť pozastavené aj všetky súvisiace účty a akékoľvek pokusy o vytvorenie nových účtov budú automaticky stopnuté už pri vytváraní.

V prípade opakovaného/závažného porušenia legislatívnych požiadaviek nemusí byť inzerentovi umožnené ďalšie inzerovanie v akýchkoľvek službách Google.

 

Zdroje:

https://support.google.com/adspolicy

https://support.google.com/adsense/answer/3016445

 

Foto:

https://pixabay.com/sk/japonsko-osaka-noc-%C3%A1zie-medzn%C3%ADk-2014616/

O autorovi

Patrícia Pecher

Patrícia absolvovala štúdium marketingového manažmentu na Ekonomickej univerzite v Bratislave a semester strávila aj v Belgicku na Universiteit Gent. V Mindshare pôsobí na digitálnom oddelení, kde sa stará o mediálne plánovanie a online kampane klientov. Keď nepracuje, energiu si dopĺňa cestovaním alebo športom (beh, beach volejbal) a je veľkou milovníčkou zvierat.