Vysoká kvalita, presnosť remeselnej práce, čerstvosť výrobku, starostlivý výber najjemnejších surovín, úcta k zákazníkom a ohľad na nich: to sú „kľúčové slová“ spoločnosti Ferrero a hodnoty, ktoré pomáhajú k tomu, aby jej pralinky boli známe miliónom spotrebiteľov na celom svete a boli medzi nimi obľúbené. Výrobky spoločnosti Ferrero sú výsledkom inovácií, a sú preto nenapodobiteľné. Pretože sú hojne distribuované, dostali sa do povedomia a stali sa súčasťou zvyklostí mnohých krajín, kde sú často považované za kultúrne ikony.
Príbeh spoločnosti Ferrero je príbehom ľudí a ich nápadov. Rozpráva o ceste, ktorá sa začala v malom talianskom mestečku a postupne sa rozvinula do väčšiny krajín sveta. A rozpráva tiež o rodine, ktorej tvorivé nápady a podnikateľský duch preslávili meno Ferrero.
Všetko sa to začalo po 2. svetovej vojne. Keď kakao bolo vzácnosťou a cukrár z talianskeho Piemontu Pietrro Ferrero dostal nápad využiť lieskové oriešky, ktorých bolo v rodnom meste Alba nadostač. Vymyslel geniálnu receptúru na sladkú pochúťku z lieskových orechov, cukru a trošky vzácneho kakaa. Zo zmesi vytvaroval bochník, ktorý potom krájal na plátky a servíroval na pečivo a nazval ho „Giandujot” podľa miestneho festivalu. Dňa 14. mája v roku 1946 bola oficiálne založená spoločnosť Ferrero.
O úspech rodinnej firmy sa zaslúžil aj Pietrov brat Giovanni, ktorý vybudoval efektívnu predajnú sieť.
V ďalších rokoch usilovne pracoval na zdokonalení receptúry lieskovcovej nátierky najmä Pietrrov syn Michele Ferrero. V roku 1951 uviedla spoločnosť Ferrero na taliansky trh produkt s názvom „Supercrema“. Predchodkyňa Nutelly, ktorá sa dnes teší veľkej obľube na celom svete, sa stávala v priebehu päťdesiatych rokov stále úspešnejšou. Tento úspech dodal rodine Ferrerovcov odvahu na to, aby urobila pomyselný krok cez Alpy do Nemecka. V roku 1956 vznikla v Nemecku prvá pobočka spoločnosti Ferrero. Išlo o prvé obchodné zastúpenie spoločnosti Ferrero mimo Talianska. V roku 1964 sa začala Nutella predávať v obalovej podobe, ako ju poznáme dnes. Hovorí sa, že rodina má vo zvyku lietať raz ročne do Lourdes, aby si vymodlila slušnú úrodu lieskových orechov. Asi sa im to, ale vypláca, keďže každej dva a pol sekundy sa na svete predá jeden pohár Nutelly.
Spoločnosť Ferrero je prirodzene najväčším spotrebiteľom lieskových orechov na svete.
Po tom ako firmu prevzal Michele, ktorý sa už od útleho veku intenzívne zaujímal o jej dianie, túto zjavne dedičnú črtu vo veľkom naďalej využíval. Obľúbenej pochúťke ponechal popredné miesto v regáloch, ale vedľa nej postavil cukrovinku v podobe malých dražé cukríkov TIC TAC. Čo je pre nemeckých rodičov jednou z najdôležitejších surovín, ktorú svojim deťom denne servírujú. Mlieko Michele ponúkol rovno obalené vo fantastickej čokoláde Kinder. Skvelým nápadom je aj chrumkavá oblátka posypaná strúhaným kokosom s celou mandľou vo vnútri RAFFAELLO a čokoládové bonbóny plnené celou čerešňou v likéri MON CHERI. Najgeniálnejšie na všetkých týchto nápadoch je tá skutočnosť, že ich celkový dizajn a chuť boli tak premyslené, že dlhé desaťročia nebolo vôbec potrebné ich meniť. Inak povedané, vynaliezavosť premenená na nadčasovosť, originalitu a kvalitu ako symboly jednej značky.
Taliansky obchodný magnát Michele Ferrero sa narodil na jar v roku 1925 v Dogliani. Michele prebral podnik od svojho otca Pietrra Ferrera s jasným zámerom – Urobiť ho oveľa lepším.
Michele Ferrero bol najbohatším človekom v Taliansku s osobným majetkom 26 miliárd dolárov, ktorý v marci 2008 prekonal Silvia Berlusconiho. V máji 2014 index Bloomberg Billionaires Index uviedol Ferrera ako 20. najbohatšieho človeka na svete.
Od roku 1997 viedli spoločnsoť jeho dvaja synovia, Giovanni Ferrero (vľavo) a Pietrro Ferrero.
„Vždy rob niečo iné ako ostatní“ bolo tajomstvo úspechu Michela Ferrera. Zloženie Nutelly ovláda vraj menej ľudí ako zloženie Coca Coly. V živote poskytol iba jediný rozhovor, počas ktorého si ani nezložil slnečné okuliare. Súkromie bolo preňho prvoradé, dokonca sa vyjadril, že sú podľa neho iba dva prípady, kedy by noviny mali spomenúť niekoho meno, a to je narodenie a smrť.
Zomrel 14. februára 2015 vo svojom dome v Monte Carle v Monaku. Mal 89 rokov.
Kvalita na prvom mieste
Okrem zásadného faktu, že spoločnosť Ferrero je výsostne rodinná, sú pre ňu od začiatku dôležité tradície a najmä kvalitné suroviny. Hoci sa cukrovinky vyrábajú v obrovských množstvách, nič to nemení na veci, že všetky suroviny musia byť absolútne čerstvé, preverené a spracované iba z kvalitných zdrojov, podľa presnej a tajnej technológie. Dôkazom čerstvosti je aj to, že v niektorých krajinách je v teplejšom ročnom období predaj čokoládových pochúťok jednoducho pozastavený. Aj keď Michele neskôr zveril firmu svojim dvom synom, po tragickej smrti jedného z nich, sa takmer ako 90-ročný neustále zaujímal o jej dianie a bol aktívny pri mnohých dôležitých rozhodnutiach. Jeho podnikanie kreované na báze využitia diery na trhu v spojení s neustálou inováciou a nebojácnosťou, je odkazom pre mnohých ľudí, ktorí snívajú o vlastnom biznise, či túžbe stať sa úspešným a bohatým.
V súčasnosti píše príbeh Ferrerovcov už tretia generácia. Vedenie spoločnosti prevzali Pietrro Ferrero a Giovanni Ferrereo – synovia Michela Ferrera a jeho manželky Marie Francy. Po predčasnej smrti Pietrra Ferrera v roku 2011 (na bycikli ho poskytla slabosť, spadol a zomrel), ktorý zahynul počas služobnej cesty v Južnej Afrike, kde sa zasadzoval o podporu sociálneho projektu, sa postavil do vedenia spoločnosti jediný nástupca Giovanni Ferrero. V súlade s úspešnou rodinnou tradíciou pokračuje Ferrero aj naďalej v plnení veľmi ambicióznych cieľov a dbá na to,aby v spoločnosti naďalej žilo nadšenie pre inovácie, kvalitu a čerstvosť produktov. Napriek tomu, že sa spoločnosť Ferrero medzitým stala globánym koncernom, zostáva aj naďalej verná heslu, ktoré ctil Michele Ferrero a ktorý významne prispel naďalej k jedinečnému rozmachu celej spoločnosti „Pracovať – Vytvárať – Darovať“.
Na záver ešte pár zaujímavostí
V roku 1996 Nutella usporiadala obrovskú udalosť „Generácia NUTELLA” v malebnom prostredí parížskeho Carrousel du Louvre: výstava diel vytvorených medzi rokmi 1966 až 1996 umelcami po tridsiatke, ktorí od mala raňajkovali pečivo s Nutellou a kultúrnymi velikánmi ako Decouflé, Paco Rabanne či Wolinski.
V roku 2005 v mene náležitej oslavy 40. výročia Nutelly (len pre Nemecko), sa 29. mája v nemeckom Gelsenkirchene zišlo 27 854 ľudí, ktorí sa chceli zúčastniť na najväčších kontinentálnych raňajkách s Nutellou; táto udalosť mala taký ohlas, že bola dokonca zapísaná do Guinnessovej knihy rekordov!
Sara Rosso, taliansko-americká blogerka a milovníčka Nutelly, sa rozhodla venovať jeden deň v roku jej obľúbenej nátierke: 5. februára 2007 sa teda zjednotili všetci milovníci Nutelly.
Odvtedy reprezentuje svetový deň Nutelly „spôsob, ako ju osláviť, a zároveň možnosť pre mnohých ľudí vyskúšať ju prvýkrát” (S. Rosso)
Daniela Kiripolská, Mindshare Slovakia
Prečítajte si aj ďalšie príbehy značiek na našom blogu: súboj Adidas vs. Puma, Fanta, nanuky Míša či Kinder vajíčka.