Mobilné zariadenia sú médium budúcnosti. Ale zatiaľ nenahradia televízor.

V čase, keď marketingová komunita definovala nové buzz words, ako „adaptive planning“ alebo „addressable media“, je mobile slovo, ktoré čím ďalej tým viac rezonuje ako riešenie na všetky výzvy v oblasti marketingovej komunikácie. A nie len tej.

Nedávne správy z prostredia Facebooku a Twitteru, nepochybne najvychytenejších sociálnych sietí, hovoria o tom, že bez mobile platformy sa už nedá zaobísť a všetky projekty, na ktorých inžinieri v Palo Alto a San Francisku pracujú, berú mobilnú platformu do úvahy, alebo je v samom centre vývoja. CEO Twiteru sa dokonca nedávno vyjadril, že smerujú k úplnému zmobilneniu svojej služby s tým, že webová verzia bude len akousi vstupnou bránou k službe pre tých pohodlnejších alebo, ak chcete, staromilcov.

Čerstvo zverejnená správa zo štúdie IAB ohľadne mobile vyzerá rovnako pozitívne ako pre marketérov, tak aj pre prevádzkovateľov mobilných platforiem, predajcov reklamného priestoru. Výsledok štúdie v kocke ukazuje, že spotrebitelia sú v čase, keď práve používajú svoj smartfón alebo tablet v oveľa vyššej miere responzívnejší na reklamné odkazy a dokonca sú ochotní vo veľkej miere realizovať aj akciu, konverziu, ktorá nasleduje po kliknutí na reklamný formát, napríklad stiahnuť si kupón, prezrieť si prezentáciu výrobku alebo ho rovno kúpiť. Až 47 % respondentov uviedlo, že aspoň raz týždenne reagujú na nejaký reklamný odkaz, želanú akciu vykoná v priemere 50 % z nich. To sú rozhodne zaujímavé čísla. Dôležitá informácia, ktorá iste poteší fanúšikov iOS zariadení  – ich majitelia, podľa štúdie, vykazujú vyššiu mieru reaktivity na reklamu ako aj vyššiu pravdepodobnosť realizácie nákupu, ako užívatelia androidových zariadení. To samozrejme môže súvisieť s celkovou konštrukciou iOS platformy a návykom jej užívateľov na platený obsah distribuovaný cez iTunes, zatiaľ čo porovnateľné (?) Android riešenie prišlo až nedávno.

Čo je dôležité, mobile neznamená len tradičné on-the-go riešenie. Čím ďalej, tým viac užívateľov používa mobilné zariadenia, ako smartfóny a tablety doma na gauči, dokonca sa z tohto tradičného miesta pre ranné a večerné ničnerobenie stáva to najviac exponované miesto, pokiaľ ide o používanie mobilných zariadení. Áno tu je na mieste ďalšie buzz word – multi-screen usage. Až 70% respondentov v prieskumoch (IAB, The Multi-Screen Marketer) uvádza, že pri pozeraní TV používajú aj ďalšie zariadenie. Dobrá správa pre všetkých FMCG marketérov a hlavne majiteľov TV staníc – zatiaľ sa neobjavila žiadna súvislosť medzi rastom počtu tabletov a iných mobilných zariadení a poklesom počtu televízorov v domácnostiach. Zdá sa, že nové elektronické hračky sa stávajú prirodzenou súčasťou ekosystému domácnosti bez toho, že by vytláčali jeho ostatné súčasti. Tablety a smartfóny sa tak zaradili medzi štandardné súčasti tradičného multi-taskingu, ktorý sa pred TV obrazovkou odohráva od jej vzniku. Okrem toho, že diváci popri svojom obľúbenom TV programe preberajú celodenné zážitky, večerajú alebo jedia nejaké nezdravé dobroty, delia sa o novinky alebo telefonujú so svojou rodinou alebo známymi, posielajú e-maily, chatujú s priateľmi alebo prezerajú Facebook.

Dôkazom sú aj dolné word-clouds, ktoré zobrazujú odpovede 900 respondentov z USA na otázku, čo robia popri sledovaní (je to vlastne ešte stále sledovanie?) TV. Prvý grafika zobrazuje výsledok pre respondentov používajúcich primárne 2 obrazovky, teda TV a napríklad tablet. Druhá zobrazuje odpovede vyťaženejších divákov, ktorí simultánne používajú 3-4 zariadenia (patríte medzi nich? :-).

Samozrejme, netreba zabúdať na fakt, že penetrácia mobilných zariadení ako chytré telefóny a tablety je v lokálnych podmienkach stále ďaleko pod úrovňou vyspelých trhov. Zhruba sedempercentný podiel mobilných page views na celkovom lokálnom trafficu a približne štvorpercentná penetrácia tabletov, resp. 16 % smart telefónov, znamená, že mobile zatiaľ nie je až tak horúcou témou pre lokálny trh. Ale je dobré byť pripravený, no nie?

Pozri aj článok Význam mobilných zariadení stále rastie

Richard Kopunik, Mindshare Slovakia

Zdroj: www.iab.net/mediawww.iab.net/guidelines

O autorovi

Richard Kopunik

Vyštudoval obchod a marketing. Vo sfére mediálnych agentúr pracuje už takmer 20 rokov. Zaujímajú ho nové trendy v oblasti marketingovej komunikácie a médií, technologické vychytávky, hudba, knihy, filmy a seriály. O nich, v akejkoľvek kombinácii, rád píše aj na našom blogu.