Súčasná doba je zvláštna. Všetci z presvedčenia radšej sedíme doma, nikam nechodíme obmedzujeme kontakt s ostatnými, a zároveň v nás raste potreba po zábave a akomkoľvek rozptýlení. Ak aj vy patríte k tým čo z dôvodu nudy, zvedavosti, rodičovského dozoru alebo náhleho záchvatu kreativity okúsili Tik Tok, vedzte že v tom nie ste sami (v roku 2020 ma aplikácia 800 miliónov používateľov na celom svete a jej popularita na Slovensku aj vďaka korona kríze neustále rastie).

Aká je jej história?

Tik Tok je sociálna sieť s pôvodnom v Číne a od svojich začiatkov v roku 2016 prešla dlhú cestu.  Pôvodne bola aplikácia uvedená iba pre čínsky market pod názvom Douyin, v 2017 bola uvedená aj pre zahraničný trh. Jej vlastníci v roku 2017 kúpili populárnu aplikáciou na americkom trhu Musical.ly, a tým si otvorili ľahkú cestu k americkému publiku a následne do celého sveta. V januári 2020 bol na Slovensku Tik Tok siedmou najsťahovanejšou aplikáciou pre Android. V máji 2020 sa nachádza už na druhom mieste pričom prvé miesto patrí aplikácií ZOOM Cloud meetings. 

Aký ponúka aplikácia obsah?

Aplikácia je súborom user created krátkych videí s predvolenou dĺžkou 15 sekúnd, pričom svoj úspech postavila na lip sync videách, tanečných trendoch a zábavných challanges. Napriek tomu, že týchto trendov sa Tik Tok stále drží, každým dňom ponúka lepšie a inovatívnejšie nástroje, ktoré zdokonaľujú zdieľaný obsah a posúvajú ho až na profesionálnu úroveň.

Svojou filozofiou Tik Tok pripomína aplikáciu Vine ktorej podstatou boli taktiež krátke šesťsekundové videá. Veľmi trefné prirovnanie je, že Tik Tok je ako nemanželské dieťa YouTube a Instagramu za chrbtom Facebooku.

Tik tok vs. ostatné sociálne siete 

Aj keď by sme ľahko mohli skĺznuť do predstavy, že Tik Tok je nový Instagram kde sa len vymenili fotky za video, nie je to (zatiaľ) úplne pravda.

Medzi Tik Tok a dvojicou FB + Instagram je ten zásadný rozdiel, že jeho primárna funkcia nie je spájať  ľudí s priateľmi, ale zabávať. Je to platforma na ktorej ľudia konzumujú obsah podobne ako na YouTube (zároveň oveľa jednoduchšie). Tik Tok vás oslobodí od nutnosti vyberať si, on vám ukáže to, čo chcete vidieť prostredníctvom For you page.

Konkrétny algoritmus je tajomstvo, no z môjho pozorovania a skúseností s aplikáciou sú dôležité completed views. Teda sa vám zobrazia videá podobné tým, ktoré ste dopozerali do konca a videá s najlepším view through rate majú najvyšší potenciál stať sa virálnymi. Jednoduchý ale veľmi návykový prístup. Vy sa len prehŕňate cez obsah vertikálnym skrolovaním a tak strávite s aplikáciou hodiny svojho času.

Ak patríte ku tvorcom obsahu, pre vás môže byť Tik Tok cesta ako dostať svoj obsah ku širokému publiku. Na rozdiel od Instagramu alebo YouTube obsah môže získať vysoký reach aj bez použitia silnej fanúšikovskej základne alebo populárnych hashtagov. Obsah je na Tik Tok kráľom a vaše video sa môže stať virálnym aj bez tisícky followerov.

Je Tik Tok vhodný nástroj pre marketing?

Všetci poznáme príslovie, že Rím nepostavili za deň a ani Facebook a Instagram neboli marketingovo vhodné platformy hneď od začiatku. Ak je ambícia Tik Tok stať sa silnou marketingovou platformou a nie len zábavkou pre -násťročných, musí ešte prejsť dlhú cestu. Zdá sa, že práve lockdown obdobie jej prinieslo vhodnú štartovaciu pozíciu zaradiť sa medzi velikánov sociálnych sietí.  No a na to ako sa dá inzerovať na Tik Tok už teraz, a či to vôbec z hľadiska brand safety odporúčame sa pozrieme nabudúce.

Martina Brindzová, Mindshare Slovakia

Zdroje

https://datareportal.com/social-media-users?rq=tiktok

O autorovi

Martina Brindzová

Maťa má k marketingu blízko už od vysokej školy, kedže vyštudovala marketingovú komunikáciu na Univerzite Komenského. V súčastnosti patrí do tímu Client Leadership a medzi jej záľuby patrí cestovanie, turistika, jóga a kvalitná literatúra.